ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .




تاریخ های مهم
تاریخ شروع ثبت نام در جایزه
13 آبان 1402
تاریخ شروع دریافت اثر در جایزه
22 بهمن 1402
آخرین مهلت ثبت نام
17 اردیبهشت 1403
آخرین مهلت ارسال اثر
17 اردیبهشت 1403
تاریخ برگزاری

1403/03/04

نسبت بین انتظار و مقاومت

7 اسفند 1402

ولادت با سعادت مهدی موعود


در بررسی نسبت بین انتظار و مقاومت می توان گفت: مقاومت بدون انتظار برای اصلاح و گشایش، بی معناست درست به همان اندازه که انتظار بدون مقاومت و ایستادگی، نوعی توهم ذهنی محسوب می شود. مقاومت آن است که فرد و یا جامعه ای در مقابل کژی، ظلم و نادرستی، ایستادگی می کند تا در نتیجه آن ایستادگی، ظلم از بین برود و عدل و داد، رخ بنماید. انتظاری که در آن زمینه سازی وجود نداشته باشد و منتظری که در جان و جهان خود، دست به اصلاح برای خواسته خود نزند، فایده ای جز واژه سازی و گاه بازی با آن ها را نداشته است. انتظار سازنده و فعال، نمی تواند بدون مبارزه با بزرگان و بت های ظلم انجام شود و این مبارزه، نیازمند مقاومت و پایداری است.

خواست فطری بشر که مورد تایید همه کتاب های آسمانی قرار گرفته است، آمدن منجی موعود و مصلح جهانی است. منتظر منجی بودن و پایان تاریخ را با سرانجام خوش دیدن، گویی نوعی از سرشت آدمیان است که البته در ادیان و مذاهب مختلف، مصادیق متفاوتی برای آن نام برده شده است. این اسم های مختلف و گاه متنوع، همراه با علائم گاه بسیار نزدیک و شبیه هم معرفی شده اند. حضور منجی در هنر ادیان و ملل مختلف، بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. بخشی که از آن می توان به عنوان گنجینه هنری انتظار در نزد بشر نام برد.

در فرهنگ اسلامی و به خصوص شیعی، انتظار پررنگ تر و با معنای خاص تری بروز و ظهور دارد. مهدویت در این نگاه، نه تنها یک رویکرد آیینی بلکه یکی از اساسی ترین بخش های اعتقادی و تفسیری جهان محسوب می شود. در این فرهنگ، منجی جهان، فرزند امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف می باشد. سلسله او کاملا مشخص است و تاریخ تولد و محل تولدش کاملا معلوم است. او زنده است و رابطه او با جهان در دوران غیبتش مشخص است. این فرهنگ باعث شده است تا بخش بزرگی از ادبیات و هنر شیعی، ادبیات و هنر انتظار را شکل ببخشد.

دبیرخانه جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی ضمن تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان و آرزوی تعجیل در فرج مولود فرخنده این روز، از همه اهالی فکر و فرهنگ و هنر دعوت می کند تا با آفرینش و پژوهش های عالمانه خود، هنر انتظار را به معنای درست آن که همراه و همنوا با هنر مقاومت و پایداری است برای همه مخاطبان خود تبیین کنند و در خلق و نقد هنر مقاومت، به معنای انتظار و جهت گیری اثر با فضای انتظار دقت نمایند.


78
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
پوستر
روایت پایداری
نشریه جلوه گاه
کتابخانه پایداری
روز شمار جایزه
تا روز برگزاری جایزه :



تا پایان ثبت نام در جایزه: پایان یافت



تا پایان مهلت ارسال اثر: پایان یافت


تماس با ما
 
دبیرخانه 031-36262552
مسئول وبگاه
031-32218344
 آدرس ایتا

 https://eitaa.com/mbprize

 ایمیل  MBprize@aui.ac.ir
 آدرس  

اصفهان، خیابان حکیم نظامی، چهارراه خاقانی، نبش کوچه کلیسا وانک، دانشگاه هنر اصفهان،

کدپستی: 8173887681 ؛ دبیرخانه جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی

 

دانشگاه هنر اصفهان