جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی (اولین دوسالانه)

ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .




تاریخ های مهم
تاریخ شروع ثبت نام در جایزه
13 آبان 1402
تاریخ شروع دریافت اثر در جایزه
22 بهمن 1402
آخرین مهلت ثبت نام
17 اردیبهشت 1403
آخرین مهلت ارسال اثر
17 اردیبهشت 1403
تاریخ برگزاری

1403/07/04

جشنواره مجازی

هنر مقاومت و پایداری، یک مفهوم چند بعدی و ژرف در فرهنگ معاصر است

24 دی 1402

گفتگو با آقای محمدرضا شیروانی


محمدرضا شیروانی؛ دبیر هنری جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در پاسخ به پرسش های دبیرخانه جایزه، ضمن اعلام دیدگاه خود درباره هنر مقاومت و پایداری به جایزه و بخش های مختلف آن هم نگاهی داشته است. پاسخ های شیروانی را با هم می خوانیم:

 

*تعریف شما از هنر مقاومت و پایداری چیست؟ دانشجویان و استادان ما، فهم درستی از هنر مقاومت و پایداری دارند؟

هنر مقاومت و پایداری، یک مفهوم چند بعدی و ژرف در فرهنگ معاصر است. این مفهوم به نوعی از هنر، تولیدات فرهنگی و انقلاب فرهنگی اشاره دارد که به منظور مبارزه و مقاومت در برابر نظام های سیاسی سلطه گر به کار می رود. استادان و دانشجویان برای افزایش آگاهی عمومی و تغییر اجتماعی می توانند به عنوان یک راه ارتباطی و زبانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به چالش کشیدن سیاست ها، نگرش ها و ایدئولوژی های خودکامه غربی را مورد هدف قرار می دهد، به خلق آثار بپردازند.

 

* شما شهید بهروز مرادی را تا چه اندازه می شناسید و چه بعدی از شخصیت ایشان برای شما حائز اهمیت است؟

شهید بهروز مرادی اولین و تنها شهید دانشگاه های هنر است که افتخار آن نصیب دانشگاه هنر اصفهان می باشد. دانشجویی که علاوه بر توانای و دید هنری خود، بصیرت مقاومت و پایداری خود را در دوره دفاع مقدس به ویژه در آزادسازی خرمشهر به کارگیرد. آنچه که شخصیت بهروز مرادی را بارز می کند، بصیرت و نهیب وی به دست اندرکاران و سیاسیون آینده است که آیا بعد از اتمام جنگ، ارزشهای مقدس مقاومت و پایداری را حفظ خواهند کرد؟ سخنرانی مزبور در شبکه های اجتماعی وابسته به جایزه شهید بهروز مرادی موجود است.

 

*با وجود اتفاقات تازه در جبهه مقاومت و همچنین جهت اصلاح سبک زندگی، پرداختن به هنر مقاومت و پایداری در ابعاد مختلف تا چه اندازه مهم و ضروری است؟

هنر مقاومت و پایداری، معنای زیادی در جامعه مدرن دارد، علاوه بر افزایش آگاهی در جامعه، می تواند، به عنوان یک روشی برای نشان دادن دیدگاه های جدید و انتقادات نسبت به سیاست های جاری مورد استفاده قرار گیرد. مهمترین وظیفه هنر مقاومت و پایداری بیان شاهدانه و یا آمیختن خبرها و مسائل بین المللی و تازه های عصر می باشد.

 

*جایزه شهید بهروز مرادی تا چه اندازه می تواند به ایجاد یک جریان هنری کمک کند؟

جایزه شهید بهروز مرادی بر آن است که مفهوم هنر مقاومت و پایداری را در نقاشی، گرافیک، عکاسی و خوشنویسی در اولین دوسالانه خود و در دوره های بعد در دیگر حوزه های هنری نیز به کار گیرد.

 

*ترکیب کارگروه هنری جایزه شهید بهروز مرادی را در نسبت به تجربه این دانشگاه و دیگر جایزه های موجود چطور ارزیابی می کنید؟ این کارگروه شامل کدامیک از استادان هستند؟

خوشبختانه دانشگاه هنر اصفهان برای شکل دهی و ارزشیابی آثار هنری در این حوزه از غنای لازم برخوردار است و به دلیل ماهیت آکادمیک خود در ارزیابی آثار شاید حتی بهتر از بقیه جایزه ها بتواند با حساسیت های علمی و هنری عمل کند.کارگروه هنری جایزه شهید بهروز مرادی تشکیل شده است از: دبیر هنری : محمد رضا شیروانی/ بخش نقاشی: امیرعباس محمدی راد/ بخش عکاسی: علیرضا واعظ/ بخش گرافیک: حمید رضا صادقیان/ بخش نقاشی ایرانی و خوشنویسی: جلیل جوکار

 

*چه آثاری و در چه قالب هایی می توانند در بخش های هنری می توانند در این جایزه حضور پیدا کنند؟

به عنوان تجربه اول جایزه هنرهای نقاشی، هنرهای گرافیک (در سه حوزه تصویرسازی، پوستر، تصویر متحرک)، عکاسی و خوشنویسی (در اقلام سته، معلی و سیاه مشق) را مبنا قرارداده و در دوره های بعد بخش های بیشتری به آن اضافه خواهد شد. برای آگاهی از نکات فنی آثار به لینک زیر مراجعه کنید:

http://mbprize.aui.ac.ir/default.aspx 

 

*توصیه های شما به شرکت کنندگان در این بخش، مخصوصا کسانی که تازه می خواهند با موضوع جایزه شروع به کار کنند، چیست؟

شرکت کنندگان متوجه این امر باشند که نهضت مقاومت و پایداری مختص دوران دفاع مقدس نبوده و همان طور که در شیوه نامه توضیحات مفصل در این خصوص آمده است، جنبه های مختلف مفهوم معاصر مقاومت و پایداری را در خلق آثار خود به کار گیرند. به فرض مثال مقاومت مردم غزه و فلسطین و وقایع حال حاضر می تواند یکی از مصادیق خلق آثار باشد. علاوه بر موضوعات متعدد در این حوزه، برای خلق اثر و کسب جایزه ویژه شهید بهروز مرادی می توانند به زندگی نامه، آثار هنری موجود از شهید و احتمالا تمثال وی مراجعه و آثاری را مختص خود شهید خلق کنند.

 

*کارگروه هنری تا کنون چه جلساتی داشته و چه موضوعاتی را به نتیجه نهایی رسانده است؟ مهم ترین موضوعات پیش روی کارگروه بررسی توانایی علمی، چه موضوعاتی هستند؟

جلسات کارگروه هنری تا به حال در راستای تدوین شیوه نامه و انتخاب افراد کارگروه بوده است و در آینده انتخاب داوران و ارزیابی آثار و چگونگی بگزاری نمایشگاه احتمالی و اختتامیه جایزه خواهد بود.

 

*مهم ترین آسیب های پیش روی این جایزه چه می تواند باشد؟

برخورد کلیشه ای چه در مواجه هنرمند چه مخاطب با اثر هنری با موضوع مقاومت و پایداری می تواند از جنبه معاصریت و موضوعات حال حاضر جامعه ایرانی و بین المللی جایزه بکاهد و اهداف مورد نظر آن را تحت الشعاع قرار دهد.

 


246
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
پوستر
نمایشگاه مجازی آثار برگزیده
روایت پایداری
نشریه جلوه گاه
کتابخانه پایداری
تماس با ما
 
دبیرخانه 031-36262552
مسئول وبگاه
031-32218344
 آدرس ایتا

 https://eitaa.com/mbprize

 ایمیل  MBprize@aui.ac.ir
 آدرس  

اصفهان، خیابان حکیم نظامی، چهارراه خاقانی، نبش کوچه کلیسا وانک، دانشگاه هنر اصفهان،

کدپستی: 8173887681 ؛ دبیرخانه جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی

 


دانشگاه هنر اصفهان