ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .




تاریخ های مهم
تاریخ شروع ثبت نام در جایزه
13 آبان 1402
تاریخ شروع دریافت اثر در جایزه
22 بهمن 1402
آخرین مهلت ثبت نام
17 اردیبهشت 1403
آخرین مهلت ارسال اثر
17 اردیبهشت 1403
تاریخ برگزاری

1403/03/04

شهدا؛ بزرگ ترین معلمان تاریخ

15 اردیبهشت 1403

به مناسبت روز معلم


آغاز بهار 1403 که با بهار قرآن همراه بود، نویدی سرشار از خیر و برکت و نشانه های سالی همراه با مقاومت و پایداری را به همراه داشت. بیستم فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی را پشست سر گذاشتیم. سید مرتضی آوینی، حجت را بر هنرمندان امروز و نسل های بعد تمام کرد و انقلابی بودن در معنا و همچنین در مصادیق ارائه آثار را در تاریخ معاصر به یادگار نهاد. بی شک رخدادهایی چون جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی برای بازخوانی و شناساندن اندیشه های شهدایی چون سید مرتضی آوینی، فرصت خوبی است که اهالی هنر باید آن را غنیمت بدانند.

 بیست و پنجم فروردین، روز بزرگداشت عطار نیشابوری است. پایداری اخلاقی و مبارزه با نفس که یکی از مهم ترین نمونه های پایداری محسوب می شود به خوبی در آثار عطار جلوه دارد. از نظر عطار بزرگ ترین دشمن انسان نفس اوست که مانع وصول او به حق می شود و از آنجایی که مهمترین و بهترین نوع جهاد مبارزه کردن با نفس و مقاومت کردن در برابر نفس و خواهش های تن است و مقدمه ستیزهای دیگر و موجب خوشبختی انسان محسوب می شود و آنقدر ارزشمند و دارای عظمت است که به عنوان جهاد اکبر شناخته شده است. اگر انسان همواره از طرق مختلف به پایداری در برابر نفس بپردازد و اختیار آن را در دست بگیرد می تواند به خوشبختی ابدی برسد و مانع های موجود در سر راهش که مانع از وصول او به درگاه حق تعالی می شوند را کنار بگذارد و به خوشبختی ابدی برسد. عطار مقاومت در برابر نفس و جهاد با نفس را از هدف های مهم رسیدن به حضور خداوند در قالب موضوع های گوناگون بیان می کند.

اردیبهشت ماه با بزرگداشت استاد سخن، سعدی شیرازی آغاز می شود. سعدی را می توان اندیشمندی توانا با افکاری جهان شمول و پایه گذار جامعه شناسی و مردم شناسی دانست. او به مولفه های پایداری در گلستان با زیرکی تمام به صورت تمثیل در حکایات پرداخته است. سعدی انتخاب دوست و دشمن و چگونگی دشمن ستیزی را به اشکال مختلف بیان نمودهاست تا انسان را از درافتادن به چاه غفلت و ظلمت و تباهی و گمراهی ها و آسیب ها حفظ نماید. اردیبهشت همچنین با نام هایی چون قیصر امین پور و سهراب سپهری هم در آمیخته است که در هر دو شاعر و به طور خاص در کارهای قیصر امین پور، مفاهیم بلند مقاومت، دفاع، شهادت و پایداری را پیدا کرد.

 اکنون اردیبهشت به دوازدهمین روز خود و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری رسیده است. استاد مطهری، نمونه یک انقلابی و تربیت شده مکتب مقاومت امام خمینی بود که نشان داد، درد جامعه را می فهمد و اسلام را جوابگوی نیازهای همه زمان ها می داند. دوازدهم اردیبهشت به پاس احترام به این شخصیت بزرگ، روز معلم نامگذاری شد. در جامعه بشری، شهدا پس از انبیاء و اولیا، بزرگ ترین معلمان تاریخ بوده اند. معلمانی که با خون خود، مسیر درست رسیدن به بندگی خدا را به جامعه انسانی آموزش دادند. آنها خودشان و خونشان، متن درس حیات فردی و اجتماعی بشر شدند.

دبیرخانه جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی ضمن گرامیداشت دوازدهم اردیبهشت و روز معلم، بر خود لازم می داند تا ادای احترامی به شهدا به عنوان معلمان واقعی جامعه داشته باشد و انتظار می رود که جامعه هنری نیز قدردان این معلمان نمونه و بی بدیل باشد.

 


30
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
پوستر
روایت پایداری
نشریه جلوه گاه
کتابخانه پایداری
روز شمار جایزه
تا روز برگزاری جایزه :



تا پایان ثبت نام در جایزه: پایان یافت



تا پایان مهلت ارسال اثر: پایان یافت


تماس با ما
 
دبیرخانه 031-36262552
مسئول وبگاه
031-32218344
 آدرس ایتا

 https://eitaa.com/mbprize

 ایمیل  MBprize@aui.ac.ir
 آدرس  

اصفهان، خیابان حکیم نظامی، چهارراه خاقانی، نبش کوچه کلیسا وانک، دانشگاه هنر اصفهان،

کدپستی: 8173887681 ؛ دبیرخانه جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی

 

دانشگاه هنر اصفهان